2017/10/09

#eikopiolle


Designpoliisi Pänkäläinen palveluksessanne päivää!  Olin ajatellut jo pitkään kirjoittaa postausta designklassikoiden kopiotuotteista ja nyt nähdessä viime lauantaisen Helsingin Sanomien mainoksen Egg-tuolin kopiosta (tarkemmin sanottuna Metropoli-kalusteen Cashmere -tuolista), jokin napsahti päässäni.  Desighuonekalujen kopioista on toki käyty jo jonkin verran keskustelua niin kansainvälisesti kuin kansallisellakin tasolla (mm. täällä ja täällä), mutta halusinpa nyt laittaa asian tiimoilta omankin lusikkani soppaan. 


Piratismia on käsitelty mediassa yleensä lähinnä kopiolaukkujen osalta, sillä näiden ostajat tukevat tietämättään jopa järjestäytynyttä rikollisuutta, prostituutiota sekä huumekauppaa. Vaikka en usko että huonekaluteollisuudessa sivutaan näin isoja globaaleja ongelmia, rikkoo designkopioiden myyminen sekä myöskin ostaminen tuotteen alkuperäisen muotoilijan tekijänoikeuksia ja tätä kautta myös lakia. Bongasin taannoin erään Instagramissa paljon seuratun sisustustilin omistajan sortuneen kopiotuotteeseen, tarkemmin sanottuna Arrogant Designin kopioon Knollin tulppaanipöydästä. Tämän tiimoilta halusin valottaa asiaa tarkemminkin blogissani, sillä tiedän siellä ruudun toisella puolella olevan paljon sisustamisesta kiinnostuneita lukijoita. Olkoon tämä postaus vaikka jatkoa kirjoitukselle mitä olen oppinut sisustamisestasillä siellä sivusin tätä samaa aihetta yhden kappaleen verran myöskin.


Näen aina punaista nähdessäni designklassikoiden kopioita, sillä itse työskentelen aitojen tuotteiden parissa ja en voi aina ymmärtää, mikä saa kuluttajan ostamaan kopiotuotteen. Useimmiten uskon että kopiotuotteen ostopäätöksen taustalla on tiedonpuute. Ei tiedetä tai tunneta alkuperäistä tuotetta ja ei ymmärretä alkuperäisen ja kopion eroa. Sitten on oma ryhmänsä tietysti myöskin ne kuluttajat, jotka eivät yksinkertaisesti välitä, onko heidän ostama tuote aito vai ei. Mielestäni tämä on erittäin huolestuttava porukka, joka tukee ostopäätöksillään tietyntyyppistä varastamista ja saattaa tietämättään sortua jopa rikokseen.


Mitä tulee designtuotteiden kopioteollisuuteen, mielestäni vastuu ei ole pelkästään kopiotuotteita myyvillä yrityksillä, vaan myöskin tällaista liiketoimintaa tukevilla kuluttajilla, jotka mahdollistavat liiketoiminnan jatkumisen. Ongelmaksi näissä designkopiossa ovat muodostuneet tekijänoikeuslakia kiertävät yritykset, jotka  ratsastavat tekijänoikeuslain porsaanreiällä valmistaen tuotteet Britanniassa, jossa tuotetta voi suojata ainoastaan 25 vuoden ajan muun Euroopan 70 vuoden tekijänsuojan sijaan. Näiden Britanniassa valmistettujen kopiotuotteiden markkinointi on kuitenkin koko Euroopan alueella kiellettyä, mutta ainakin olen ikäväkseni huomanut Arrogant Designin toteuttavan niin Facebook - kuin Instagram -markkinointia Suomessa.


Mitä kuluttaja sitten saa ostaessaan aidon tuotteen (puhtaan oman tunnon lisäksi)? Kopiotuotteiden laatu vastaa harvoin alkuperäistä, johon tuotteen hintakin usein pohjautuu. Kopiota ostaessa voi tulla mielikuva säästämisestä, mutta tosiasiassa alkuperäisen tuotteen arvo säilyy ja tuote kestää käyttöä kopiota paremmin. Itseä ainakin henkilökohtaisesti myös häiritsisi, jos olisin ostanut kopiotuotteen, enkä saisi siitä samanlaista hyvää fiilistä kuin aidoista huonekaluista. Tämä juontaa juurensa siihen, että mielestäni kopiotuote on aina epäeettinen hankinta eikä anna kunniaa sen alkuperäiselle suunnittelijalle, koska kyse on pohjimmiltaan varastamisesta.

Itse en varastaisi, ethän sinäkään?

Share:

40 kommenttia

  1. Olen aivan samaa mieltä! Saavatkohan nämä kyseiset firmat todella mainostaa Suomessa? Onkohan heidän toimiaan tutkittu? Tullikin heittää lasteittain kopiotuotteita pois, joten miten käy näille jos jää tullissa kiinni...?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän, että meitä aitojen designkalusteiden puolesta puhujia on paljon! Itse olen siinä uskossa, että kopiotuotteita ei saa koko EU:n alueella mainostaa ja tietääkseni tullissakin vastuu jää myöskin kuluttajalle.

      Poista
  2. Mielenkiintoinen postaus jonka aihetta en ole pitkään aikaan pohtinut. Joskus omassakin blogissa tuonut asiaa esille eräällä tapauksella somessa. Facebookin Sisustushullut ryhmässä joku nainen oli onnellisena julkaissut kuvan omasta makuuhuoneestaan joka oli todella kaunis. Osaa kommentoijista ihastutti ja vihastutti yöpöydän Kartelin Bourgie valaisimet. Osa ihmetteli miten joku voikaan valaisimiin työntää rahaa niin paljon ja että kuulema Prismastakin saa samanlaiset. Eikä sitä tuotu esille mitenkään nätisti vaan ihan jopa pilkkaamalla, että älyhoi elä maksa noin paljon kun lähikaupasta saat 70e.

    Eli varmasti osaa kopioiden käyttäjää ohjaa puhdas välinpitämättömyys ja raha. Mutta uskon että paljon löytyy myös tietämättömiä, jotka eivät vilpittömästi tunnista tuotteita. Innolla jään odottamaan muidenkin lukijoiden ajatuksia asian suhteen.

    Hyvää alkanutta viikkoa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon sinulle kun jätit kommentin. Pitääkin käydä lukemassa sinun blogisi postaus aiheesta ja kyllä, olen huomannut asian tiimoilta saman kommentoinnin muissakin sisustukseen liittyvissä facebook-ryhmissä - joskus tuomitaan aidon ostaja, toisinaan kopion. Välillä sitä keskustelua seuratessa tekee mieli kaivaa popcornit esille. :D Tietämättämyyttä tämän asian tiimoilta löytyy paljon (tietämättömyyttä siitä, mikä on kopio ja myös siitä, millaista liiketoimintaa kopiotuotteita ostamalla tukee), siksi halusinkin nostaa asiaa tarkemmin blogipostauksessa esille.

      Poista
  3. Mietin juuri tuota, että moni ei varmastikaan tiedä kyseessä olevan kopio. Itse olen vasta hiljattain kiinnostunut design huonekaluista ym. Tätä aiemmin en osannut ajatella huonekalukaupassa tai missään että jokin esim. lamppu voisi olla jonkin kopio.. en tiedä miten tietoutta voisi lisätä. Koska luulen että se on merkittävin asia mitä voi tehdä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ymmärrettävää, että näissä aitojen ja kopioiden markkinoissa ei pysy kärryillä. Tämä olikin juuri syy, miksi halusin nostaa kissan niin sanotusti pöydälle tämän asian tiimoilta. Teen itse töitä aitojen parissa ja huolestuttaa aina joku aitoja kopioivan yrityksen mainokset, sillä tunnen monen designtuotteen tarinan ja valmistusprosessin hyvin.

      Poista
  4. Tämä aihe on varmasti sellainen, josta tullaan aina käymään keskustelua. Ja joka herättää aina yhtä paljon tunteita puolesta ja vastaan.
    Itse olen kanssasi ihan samaa mieltä ja alaa opiskelleena tiedän mikä duuni on jokaisen hyvin suunnitellun tuotteen takana, jotta tuotteen saa tuotantoon ja saati kestämään aikaa. Itselläni on kokemusta tuotteiden suunnittelusta teolliseen tuotantoon ja nostan hattua kaikille suunnittelijoille, jotka vuodesta toiseen ovat valmiita tekemään töitä sen eteen ja siksi tuotteiden kopionti ärsyttää ihan suunnattomasti.
    Ymmärrän mutten hyväksy, että tässä 'kaikki mulle ja heti' ajassa halutaan ostaa 'designia' (lue kopioita), jotta insta kuvat saa tykkäyksiä ja ihasteluja täydellisestä sisustuksesta.
    Itseä aito tuote jaksaa ihastuttaa vielä vuosienkin jälkeen ja toivon, että jokainen sisustaisi kodin aidoilla, itseä mielyttävillä huonekaluilla. Itselle designia edustaa kaikki aidot ja alkuperäiset huonekalut ja tuotteet. Oli valmistaja tunnettu tai kylän puuuseppä.
    -Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anna kommentista! Niinkuin omaan taustaasi pohjautuen voit kertoa, hyvin suunnittelun tuotteen takana on aivan hulluna töitä. Lisäksi niiden tuotantomenetelmät on aivan erilaiset kuin kopiotuotteiden, laadusta ja eettisyydestä puhumattakaan. Tuo instamaailma ja tykkäyksien kalastelu on varmasti omiaan tukemaan kopioteollisuutta, koska juuri matala hinta ajaa ihmisiä ostamaan tuotteita, jotka "näyttävät kuvissa hyvältä". Itse arvostan myöskin useita huonekaluja, oli kyseessä sitten juuri design- tai tavallinen huonekalu, mutta kopiot on sitten asia erikseen.

      Poista
  5. Ai että, nyt oli hyvä kirjoitus ja mun mielestä aina ajankohtainen, vaikka itse sitä haluaakin ihan unohtaa moisten kopiotuotteiden olemassaolon. 25 vuoden suojaus ei ole kyllä yhtään mitään, mutta onneksi Euroopassa alkaa olla jo asiallinen, vaikka voisikin olla ikuinen mun puolesta.

    Itse suosin aitoa ja se pätee niin ihmisiin, materiaaleihin kuin designtuotteisiinkin. Kopioiden myyjät, ostajat ja käyttäjät jääköön omaan arvoonsa. Varmaan tietämättömyys ja välinpitämättömyys on heidän ongelma. Jättäisivät mielummin ostamatta kokonaan, jos raha ratkaisee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tykkäsit, että otin asian esille pitkän pohdinnan jälkeen. Suoja voisi tosiaan olla ikuinen, olet siinä ihan oikeassa. Aidon suosiminen on hieno päätös, erityisesti ihmissuhteissa :D

      Poista
  6. Tykkäsin tästä kirjoituksesta erityisen paljon. Jo yksistään tapasi kirjoittaa on kuin sulavaliikkeinen tanssi, jota silmät jäävät seuraamaan nostaen esiin aitoja, jopa pinnan alle jääneitä tunteita. Blogisi on siis turvallinen paikka kohdata tämän kaltaisia fiiliksiä.

    Kiitos aiheen avoimesta keskustelun aloituksesta. Minua on rehellisesti sanottuna hävettänyt jo pidemmän aikaa, etten yksinkertaisesti ole ollut tietoinen design huonekalujen räikeästäkin kopioimisesta. Olen pitänyt itseäni tämän vuoksi sivistymättömänä, mutta kirjoittaessasi muidenkin tehden saman "virheen", uskalsin myöntää tämän.

    Olen aina mieltänyt piratismin käsittämään vain muotitaljen luomusten tai musiikkilevyjen kopioimiseen ja siksi viime aikoina vahvastikin tietoisuuteen tullut huonekalujen kopioiminen on ollut jopa hämmentävää. Varsinkin jos kyseessä on suosittu huonekaluketju, jonka olettaisi olevan tietoinen tekinjänoikeuslaista mutta kuitenkin sivuuttaa sen oman etunsa nimessä, on huolestuttavaa. Siksi aiheesta reilusti kirjoittaminen lisää tietoisuutta asiasta ja voi olla näin jopa palvelus muille olla syyllistymättä piratismin tukemiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenna, kommentoit aina niin kauniisti mun kirjoituksia! <3 Ihana kuulla, jos blogini herättää tunteita ja auttaa jopa niiden käsittelyssä. Ei mielestäni tietämättömyyttä tarvitse hävetä, olen itsekin köyhänä ja tietämättömänä opiskelijana sortunut kopioseiskoihin. Jos jotain tämä kokemus opetti, niin ei ikinä sellaisia kotiini vaikka maksettaisiin. Tuolit olivat niin surkeat, jalat venyivät ja maali halkeili, käytännössä roskiskamaa alle vuodessa. Ajattelin juuri, että teen tällä kirjoituksella palveluksen niille, jotka eivät välttämättä tiedä aiheesta niin paljon.

      Poista
  7. Sinulla on todella paljon annettavaa tämän tyyppisissä asioissa, tällaisia kirjoituksia lisää kiitos :) Erotut muista (sisustus)blogeista juurikin jämptien mielipiteidesi ja niiden takana olevan tiedon ja kokemuksen myötä, käytä niitä ihmeessä! Itselleni tärkeää on juuri se fiilis kun ostaa aidon tuotteen, on sitten kyse käsilaukusta tai kodintuotteesta. Toki myös arvostus suunnittelijaa kohtaan. Olet varmasti oikeassa siinä, että toisia ei vain kiinnosta aitous vaan pöyristellään miten joku voi laittaa "niin älyttömiä" summia yksittäiseen tuotteeseen. Itsekin sekoittelen iloisesti kalliimpaa ja edullisempaa niin sisustuksessa kuin pukeutumisessakin eikä kaiken todellakaan tarvitse olla kallista ja designia, mutta suoranaiset kopiot kierrän kyllä mieluusti kaukaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentistasi ja kiva, että postaus otettiin positiivisesti vastaan (odotin kyllä muutakin reaktiota suoraansanottuna)! :D Olen tietyissä asioissa aika ehdoton, mutta koska koen olevani samalla hyväntahtoinen, näen tällaisen suorasanaisuuden oikeutetuksi. Olen hyvällä asialla, ja jos tämän vääryyden esiin nostamisesta joku vetää herneet nenään, niin silloin taitaa kalikka kalahtaa oikeaan. Aidon tuotteen ostamisesta tulee todella hyvä fiilis, ja että on päässyt sellaisen hankkimaan säästämällä, siitä saakin olla ylpeä! Toiset käyttävät kaikki rahansa matkusteluun, toiset alkoholiin, kolmannet autoon ja jotkut panostavat vaikka designhuonekaluihin. Harva saa kaikkea ja monen ostopäätöksen taustalla on se, että jostain on silloin jouduttu myös luopumaan. Se, että tuote ei ole designia, ei tee siitä missään nimessä huonompaa, sekoittelen itsekin Ikeaa ja kalliimpia tuotteita. Kopiot, niinkuin sanoitkin, onkin sitten asia erikseen.

      Poista
  8. Sinulla on todella paljon annettavaa tämän tyyppisissä asioissa, tällaisia kirjoituksia lisää kiitos :) Erotut muista (sisustus)blogeista juurikin jämptien mielipiteidesi ja niiden takana olevan tiedon ja kokemuksen myötä, käytä niitä ihmeessä! Itselleni tärkeää on juuri se fiilis kun ostaa aidon tuotteen, on sitten kyse käsilaukusta tai kodintuotteesta. Toki myös arvostus suunnittelijaa kohtaan. Olet varmasti oikeassa siinä, että toisia ei vain kiinnosta aitous vaan pöyristellään miten joku voi laittaa "niin älyttömiä" summia yksittäiseen tuotteeseen. Itsekin sekoittelen iloisesti kalliimpaa ja edullisempaa niin sisustuksessa kuin pukeutumisessakin eikä kaiken todellakaan tarvitse olla kallista ja designia, mutta suoranaiset kopiot kierrän kyllä mieluusti kaukaa.

    VastaaPoista
  9. Tärkeä aihe, ja ihanaa kun olet uskaltanut tarttua tähän niin mainitsemallasi instatilillä kuin täällä blogissasikin. Moni ei tunnu tietävän, että toiminnalla rahoitetaan juurikin esimerkiksi järjestäytynyttä rikollisuutta. Tekstiilialan hikityöpajat ovat olleet otsikoissa viime vuosina, mutta kaikkein kurjimmat työolot ovat näissä piraatteja tekevissä tehtaissa, niitä ei valvo kukaan edes sen vertaa kuin länsimaiset yhtiöt yrittävät yritysvastuuohjelmissaan valvoa alihankkijoidensa työskentelyoloja.

    Arrogant Designia olen ihmetellyt siitä saakka, kun se avasi toimipisteensä Helsinkiin. Olen ymmärtänyt, ettei tuoteväärennösten maahantuonti kaupallisessa tarkoituksessa ole lain mukaan sallittua. Samoin yrityksen somemainonta muilta lainattuine kuvineen lienee sekin tekijänoikeuksia rikkovaa, ja olin tunnistavinani myös sinun kuvasi Egg-tuolista heidän Facessaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kommentoit! Toiminta designkopioden taustalla tosiaan usein on epäeettistä ja pahimmillaan rikollista. Laittomien kopioiden valmistaminen on laajaa ja ammattimaista hämäräbisnestä, jossa liikkuvat miljardit eurot. Luin myös juuri, että tällä hetkellä laittomien tuotekopioiden kauppa on yksi maailman suurimmista rikollisuuden lajeista huume- ja ihmiskaupan jälkeen. Tilaamalla kopion saa todennäköisesti huonolaatuisen ja pahimmassa tapauksessa vaarallisen tuotteen ja osallistuu samalla rikolliseen toimintaan - ei kyllä houkuttelisi. Arrogant Designiin törmäsin itsekin huomatessani heidän käyttäneen itse ottamaani kuvaa aidoista huonekaluista omalla kopioita myyvällä instatilillään. Samaa kuvaa on käytetty luvatta myös Facebookissa. Tämän asian juridinen hoitaminen on vielä kesken, sillä he tuskin suostuvat maksamaan tästä kuvan luvattomasta käytöstä lain mukaista korvausta ilman järeämpiä aseita. :/

      Poista
  10. Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Jos haluaa desingia kotiinsa, niin siitä on oltava valmis maksamaan. Löytyyhän suomestakin esim. seiskatuolin tyyppisiä jäljitelmiä pilvin pimein Jyskistä ja Sotkasta ja minulla menee jo niissä raja saati sitten kunnon kopioista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maailma on täynnä kauniita huonekaluja, jotka eivät ole kopioita. Jos haluaa kotiinsa designklassikon, on siihen tosiaankin oltava valmis panostamaan taloudellisesti, mutta kopion ostaminen on eettisesti väärin. Oma lukunsa on tosiaan nämä "inspiroituneet" tuotemuotoilut, mutta lähinnä itse ajan takaa replica -tuotteiden osalta.

      Poista
  11. Olen kyllä samaa mieltä kanssasi ja ostan itse mielelläni kaikissa tuotteissa aitoa kopion sijaan. On kuitenkin tosiasia, että hinta on tässä tapauksessa varmaan se suurin tekijä tietämättömyyden ohella. Ei ihan oikeasti kaikilla ole varaa ostaa designia. Ja silloin ostetaan se halvempi vaihtoehto mihin rahat riittävät. Menee ehkäpä vähän jo elitismin ja snobismin puolelle ajatella, että kakki ns. kopioiden ostajat ovat joko tietämättömiä tai välinpitämättömiä. Monet ostavat tasan sen tuotteen, joka vastaa tarpeisiin ja sopii budjettiin. Jokaisella on myös oikeus käyttää rahansa siihen, mihin haluaa. Elämme kuitenkin maailmassa, jossa kaikkia kulutustuotteita kopioidaan. Aina joku tuote on jonkin toisen kopio. Ainakin jonkun mielestä. Pinnalla olevien muotituotteiden kopioiden tunnistaminen on toki helppoa, jos on vähääkään asiasta kiinnostunut. Mutta moniko tunnistaa niitä vähemmän tunnettujen/pinnalla olevien tuotteiden kopioita? Kaikki eivät ole asiaan niin perehtyneitä, että ymmärtäisivät Halpa-Hallista ostamansa tuotteen kopioivan jotain toista. Eikä mielestäni tarvitsekaan olla. Uskon, että design tuottaa iloa lähinnä sitä ymmärtäville ja arvostaville. Ei sinun huonekalusi arvo vähene sillä, että joku toinen ostaa samannäköisen puolet halvemmalla. Itsehän tiedät mistä maksat ja itsehän sitä designtuotettasi kotonasi ihailet. Toiselle esineen arvo on suoraan verrannollinen sen käyttötarkoitukseen, toiselle taas tuotantoprosessi käytettävine materiaaleineen ratkaisee. Meitä on monenlaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ottanut kirjoituksessani kantaa ihmisten varallisuuteen tai siihen onko heillä varaa ostaa designia vai ei. Tiedän tämän itsekin kaiken eteen paljon töitä tehneenä, että designhankintojen tekeminen ei ole itsestäänselvää. Maailma on kuitenkin täynnä kauniita tuotteita, joilla saa loihdittua upeita sisustuksia, ilman, että ne rikkoo tekijänoikeuksia laittomalla kopioinnilla. Kopiointia tapahtuu toki jatkuvasti, mutta tietoinen sen tekeminen ja sillä rahastaminen (tietämättömiltä tai välinpitämättömiltä tai muusta syystä ostavilta) kuluttajilta on eettisesti väärin. Tämän kirjoituksen tarkoituksena oli herättää keskustelua, sillä huolestuttavan monet ihmiset eivät ymmärrä, että piraattiteollisuuden tukeminen vaikuttaa myös ympäristöön negatiivisesti ja taustalla löytyy myös ihmisoikeuksiin liittyviä ongelmia. Ei tässä ole kyse siis vain tekijänoikeuksista, vaan ongelma vaikuttaa paljon laajemmin. Tämä ei ole myöskään keskustelu siitä, onko rahaa vai ei ja mihin sen käyttää, vaan siitä että "design kuuluu kaikille" -keskustelu sinänsä on turha, sillä samallahan sitä voisi sanoa että "varastin tämän kun en halua laittaa rahaa desigtuotteeseen, eikö design kuulukin kaikille." Kopioituotteiden valmistaminen sekä kuluttajana tämän tukeminen on asia, jota kannattaa tarkkaan miettiä. Tilaamalla kopion saa todennäköisesti huonolaatuisen ja pahimmassa tapauksessa vaarallisen tuotteen ja moni ei tiedä syyllistyvänsä rikokseen, jos pitää julkisesti esillä laittomia kopiotuotteita.

      Poista
    2. Erittäin hyvä vastine Anonyymilta. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mistäpä joku siusutukstuksesta kiinnostumaton Matti Meikäläinen tietäisi edes ostavansa kopiota? Ja onko tullut mieleen että joku saattaa pitää jostain "kopioidusta" tuotteesta enemmän kuin alkuperäisestä. Ja entäpä sitten Ikea..? Pelkkää kopion kopiota talo täynnä ja kauppa käy edelleen.
      Kuinka monesta tuotteesta voi oikeasti sanoa, ettei se ole saanut vaikutteita...niin mistään?
      Itse en todellakaan kannata laittomia kopioita, mutta kohtuus kaikessa!

      Poista
    3. Eihän tämä Matti Meikäläinen välttämättä tiedäkkään - siksi tämän postauksen kirjoitinkin. Tarkoitin kopiolla lähinnä replica tuotteita, en niinkään sellaisia, jotka ovat saaneet vain inspiraationsa alkuperäisestä.

      Poista
  12. Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Meitä tosiaan on moneen junaan, ja tietoisuus siitä onko jokin tuote kopio vai ei voi vaihdella. Toki budjettikin on selkeästi rajaava tekijä. Se, mikä minua hämmästyttää on esim. monessa FB ryhmässä jossa avoimesti kysytään jonkun tietyn tuotteen kopioita > mennään Vepsäläisen sivuille ja napataan kuva ja yritetään löytää kopio paljon halvemmalla. Itse en isolla budjetilla sisusta, mutta hitaasti hyvä tulee myös tässä. Säästän roposiani tarpeeksi pitkään että saan sen hienon alkuperäisen jutun enkä halua kopioita, juuri tuosta syystä että koen sen oman moraalini näkökulmasta olevan paras tapa toimia. Minulle heti nyt ei toimi jos on kallis maku :D

    Se, että iso toimija markkinoi selkeitä kopiotuotteita on sitten taas ihan oma aiheensa - ei ihme että asiaan vihkiytymätön ei silloin tiedä mikä on se "oikea" ja mikä on se "kopio"...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tulit kommentoimaan! Budjetteja on erilaisia meillä kaikilla elämäntilanteesta riippuen, mutta se että ei ole rahaa aitoon, ei oikeuta mielestäni ostamaan varastettua. Kauniita huonekaluja on maailma täysi ja sisustus ei ole omasta mielestäni designkalusteista kiinni. Tämä on kyllä niin monitahoinen palapeli, jos iso toimija markkinoi inspiroituneita tuotteita, jotka selkeästi mukailee jotain designikonia. Sitten on vielä erikseen nämä toimijat, jotka myyvät aitojen tuotteiden todella törkeitä kopioita, pahimmillaan aitojen tuotteiden kuvilla.

      Poista
  13. Vou! Ensimmäistä kertaa eksyin blogiisi ja sait minusta tällä postauksella uuden lukijan!
    Loistava postaus! Olen täysin samaa mieltä kanssasi!

    VastaaPoista
  14. Ihme vouhottamista. Kun asiat vissiin liian hyvin, niin tämmöisestäkin pitää tehdä ongelma! Onko se sinun taloudestasi pois, jos minä ostaisin jonkun kuolleen ukon suunnitteleman kalusteen kopion? Rahathan menevät suuren linsenssinomistajayhtiön ja tämän pääomasijoittajien kukkaroon ja siitä suoraan veroparatiisiin. Sitten vielä varakkaat huolestuu, kun meille köyhillekin tarjotaan samannäköstä tavaraa, hajurako täytyy säilyttää tottakai.
    Sinulla on kaunis koti. Kirjoittaisit jotakin iloista tämän synkkyyden keskelle tuon pelottelun sijaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielestäni on tärkeää maailman hyvinvoinnista vastuunsa kantavana ihmisenä tukea eettistä liiketoimintaa, eikä kopioteollisuus täytä näitä kriteereitä usein valmistusolosuhteiden eikä toki "kuolleen ukon suunnittelun" kunniottamisenkaan saralla. Tarkoitus ei ole peloitella, vaan herättää asian suhteen keskustelua ja tietoisuutta.

      Poista
  15. Eli en voi ostaa Pirkan sinihomejuustoa Auran sijaan syyllistymättä rikokseen!!! Hah ja voih!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämpimästi suosittelen esimerkiksi luetunymmärtämiskursseja. ;)

      Poista
  16. Kiitos vihjeestä. Olin katsellut Veken kalusteesta tuota tuolia ja nyt löysin sen Metropolista :) Hankin hyvällä omatunnolla ja erotuksen lahjoitin vakavasti sairaille lapsille. Suosittelen sinullekin lobbaamisen sijasta pistämään siivun monen tonnin kalusteistasi vaikka tänne https://brotherchristmas.fi/ Sen sijaan, että moralisoit muiden kulutusta ja rahan käyttöä, kehottaisin keskittymään vakavempiin ongelmiin kuin saako joku iso huonekalubrändi 6000€ (!!) tästä samasta tuolista. Kysehän ei ole tekijänoikeuksien kunnioittamisesta vaan jonkun halusta nyhtää ylihintaa brändillä. Eiköhän suunnittelu ja tuotantokulut ole tullut katettua noilla kymmenkertaisilla hinnoilla! 

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogini käsittelee pääsääntöisesti sisustamiseen liittyviä teemoja ja tarkoituksena oli herättää keskustelua ja ajatuksia kopioteollisuuden toiminnasta. Tämä kirjoitus ei lähtökohtaisesti käsitellyt ihmisten varallisuutta tai sen puutetta, tai sitä ostaako joku aidon tuotteen vai ei. Se ei myöskään ottanut kantaa siihen, kuinka paljon lahjoitan tai olen lahjoittamatta hyväntekeväisyyten näiden kalustehankintojen lisäksi. Brother Christmas tekee hyvää työtä ja tuenkin jo itseasiassa heidän toimintaa, lisäksi teen hyväntekeväisyystyötä mm. löytökoirien parissa, vaikka en koe rahankäytöllisiä valintojen esiin nostamista tässä yhtedessä mitenkään oleellisiksi. Mielestäni kuluttajana on hyvä kantaa vastuu ja pohtia omia hankintoja sekä niiden eettisyyttä.

      Poista
  17. Tulin lukemaan uusimpaa juttua ja erehdyin selamaan vanhempia postauksia. Täytyy sanoa, että olipas tosi typerä ja elitistinen kirjoitus. Meillä on kotona aina ollut "aitoa" suomalaista ja pohjoismaista designia. Tämän lisäksi _ihan tietoisesti_ hankittuna pari näitä mollaamiasi "kopioita" ihan vaan sen takia, että emme ole halunneet investoida monia tonneja maksaviin "aitoihin". Olemme aikuisia rationaaliseen ajatteluun kykeneviä suomalaisia ja osaamme kyllä itse tehdä valintamme kuluttajina. Nämä ostamamme "kopiot" ovat tuntuneet sopivilta sisustukseen ja lapsiperheemme arkeen ja ovat jo edesmenneiden suunnittelijoiden jäljitelmiä eli hankinnat eivät ole olleet ainakaan heidän leivästään pois. Keneltä mielestäsi olemme "varastaneet"? Tosi kiva, kun sinulla on varaa aitoihin etkä ole sortunut tähän varastamiseen, kuten meidän perhe tai osa lukijoistasi. Olen tykännyt blogistasi, mutta tämä "designpoliisin" hyökkääminen tiputti minut ainakin lukijoidesi joukosta. Kiitos ja näkemiin! #eimoralisoinnille -Pia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika voimakas tunnereaktio sinulta aiheeseen. Et taida olla kovin sinut omien kopiotuotteiden kanssa? Niinkun elämässä yleensäkin, pyrin aitouteen tulee se sitten ihmissuhteisiin, huonekaluihin - tai sitten tämän blogin kirjoittamiseen. Tiedän, että sellaisella kädenlämpöisellä tekstillä pitäisin kaikki tyytyväisenä, mutta se ei olisi minulta kovin aitoa eihän? Olen näiden kopiotuotteiden suhteen ehdoton ja halusin nostaa tätä aihetta esille lisäten ihmisten tietoisuutta asian tiimoilta. Varmasti totuuden ääneen sanominen ärsyttää, mutta suoruus on hyvä asia, jos sitä käytetään vilpittömiin tarkoituksiin.

      Poista
    2. Olen täysin samaa mieltä Pia kanssasi.Ymmärrän!

      Poista
    3. Hyvä Sanna! Miksi ostaa tietoisesti kopio, kun ihan aitojakin tuotteita on jokaisessa hintaryhmässä? Jos se alkuperäinen tuntuu liian kalliilta, valitsee vain feikin sijaan jotain muuta. Vaikka sitten aitoa Ikeaa.

      Poista
  18. Heti ensimmäiseksi haluan epäselvyyksien välttämiseksi kertoa, että meillä on kotona sopivasti sekaisin niin Ikeaa kuin ihan kohtuullinen määrä erinäisiä tulevaisuuden designklassikoita (muutoa, sectoa, hayta) ja näitä nyt jo designklassikoina pidettäviä huonekaluja, eikä yhtä ainoaa ns. "feikkihuonekalua", eli omia hankintojani en ole täällä puolustelemassa. Tämän sanottuani, voinkin tunnustaa, että voisin kuitenkin ihan ilman minkäänlaisia omantunnontuskia ostaa esimerkiksi feikki-DSW:t. DSW:t jotka on suunniteltu osallistumaan International Competition for Low-Cost Furniture Design -kilpailuun vuonna 1948. Ja paino sanalla LOW-COST, koska tyylikkäät JA kohtuuhintaiset huonekalut kun olivat nimenomaisesti Charles Eamesin filosofiaa. Charlesin ja Rayn kuoleman jälkeen oikeudet näiden designiin on myyty megalomaaniselle Vitralle, joka on haalinut omistukseensa kai jo liki puolet maailman designklassikoista, Aallon huonekaluista lähtien, ja Vitra puolestaan on päätynyt hilaamaan näiden hinnat pilviin. Eli nyt tämän low cost -ruokapöydän tuolin hinta on sitten karvan alle 400 euroa kappale.

    Eli kuka tässä on sitten se pahis? Onko se se, joka liki 70 vuotta myöhemmin alkaa tekemään ihmisten rakastamalla designilla taas kohtuuhintaisia versioita, vaiko Vitra, joka ei kunnioita sitä suunnittelijan alkuperäistä ideologiaa, vaan yksinoikeudella hilaa hinnat taivaisiin? Charles Eames ei valitettavasti ole itse kertomassa mitä ajattelee näistä kohtuuhintaisista versioista, mutta monet asiaan perehtyneet tuntuvat olevan sitä mieltä, että antaisi niille täyden siunauksensa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Egg-tuolin suunnittelusta on jo 63 vuotta ja 6000 € hinnassa on varmasti reilusti katetta, kun vastaavan Cashmere-tuolin saa 400 €. Toki tuotteissa jotain laatueroja varmasti on, mutta tuo 400 € tuoli on varmasti käyttöarvoltaan hyvä ja käypänen jopa siten että 6000 € tuolin ostamisessa ei ole hirveästi järkeä. Hankkisin Cashmere-tuolin vain sen vuoksi että se näyttää hyvälle ja on hyvä istua, en siksi että joku luulisi sitä 6000 € tuoliksi. Cashmere-tuolissa ainut harmillinen puoli on nämä ihmiset, jotka paheksuvat tavallisten designin näköisten huonekalujen ostajia.

      Poista

© Inspired by love | All rights reserved.
Blog Design Handcrafted by pipdig