2018/09/09

Sisustustrendit ja mitä niistä pitäisi ajatella

Käynnistyneen Design Weekin myötä on viime viikonloppuna kuhistu Design Marketilla Kaapelitehtaalla ja ensi viikon keskiviikkona starttaa huonekalumessut Habitare. Habitare on pyrkinyt siirtymään huonekalumessumaisuudesta kohti lifestyle-tapahtumaa, jossa on inspiroivien näyttelyiden lisäksi myöskin uutta muotoilua, oivaltavaa asumista sekä areenalla ammattilaisten puheenvuoroja, esimerkiksi sisustubloggaajan ammatista jakaa ajatuksia kollegani Kerttu Moderni Kodikas -blogin takaa.


Messuilla esitellään luonnollisesti aina asumisen sekä sisustuksen ajankohtaisia trendejä, joista yhtenä merkittävimpänä Helsingin sanomien artikkelin mukaan ovat skandinaavisesta ylihillitystä tyylikkyydestä väri-iloitteluun siirtyminen. Lisäksi trendeinä tulevaisuudessa nostaa päätään entistä enemmän luonnonläheisyys, neutraalit sävyt, puiset pinnat sekä muovittomuus.


Mitä nämä trendit merkitsevät siis suomalaisissa kodeissa? Pitääkö musta-valkoisuudesta luopua kokonaan ja hypätä väri-iloittelun junaan, heivata muovituolit kaatopaikalle ja valita punaiset tyynyt niiden harmaiden sijaan? Kuten kaikkeen trendiajatteluun, myös sisustustrendeihin kannattaa mielestäni suhtautua hieman varauksella – koti kun ensisijaisesti sisustetaan omien mieltymysten mukaan asukkaita varten, eikä ajankohtaisten uutuuksien näyttämöksi.


Vaikka itse sisustan kohtalaisen klassisesti ja neutraalisti, se ei tarkoita sitä, ettenkö seuraisi ajankohtaisia trendejä ja olisi tietoinen siitä, mikä nyt on pinnalla. Onkin sitten toinen juttu, mitkä niistä ajankohtaisuuksista haluan kotiini ja mitä en. En voisi enää 2010-luvun limevillityksen jälkeen kuvitella esimerkiksi maalaavani seiniäni räikeillä väreillä, mutta toki asunnosta riippuen, esim. vaalea salvianvihreä voisi toimia kauniisti vaikka perinnetalossa. 


En voisi kuvitella myöskään luopuvani valkoinen-beige-harmaa-musta värimaailmastani, sillä olen sisustanut pääsääntöisesti näillä väreillä jo ensimmäisestä kodistani lähtien (vaikka siellä pienenä mausteena onkin ollut sitten vaikkapa turkoosia tai sitä limenvihreää). Toki trendit vaikuttavat allekirjoittaneenkin sisustusmaailmaan aina jossain määrin, mutta omia mieltymyksiä punniten kannattaa harkita, minä trendin kelkkaan haluaa hypätä mukaan. Omassa tyylissä pysyminen, on se sitten ylihillittyä tyylikkyytä tai väri-iloittelua, onkin ajankohtainen valinta ekologisuudessan, sillä se pakottaa pohtimaan ostopäätöksiä enemmän, kuin vain se, että seuraisi orjallisesti tällä hetkellä ajankohtaisia trendejä.


Vaikka trendit tulevat ja menevät, yksi joka varmasti säilyy pinnalla on aitous. Blogini lukijat varmasti tietävätkin, mitä mieltä olen tuotteiden kopioimisestaPääsin yhdessä suomalaisten design-yritysten kanssa ideoimaan Habitaren aikaan sijoitettavaa #LOVEORIGINAL -kampanjaa aitojen tuotteiden puolesta. Kampanja sai alkunsa, kun design-alan pk-yritykset huomasivat, että yhteisen keskustelut ajautuivat yhä useammin kopiointiin liittyviin ongelmiin. 


Pienissä yrityksissä luovan työn osuus on todella merkittävä, eikä yrityksillä ole voimavaroja taistella kopiontia vastaan. Alkuperäisten tuotteiden kopionti on kasvava ongelma ja kampanjan tarkoituksena on muistuttaa kuluttajia siitä, että kopiointi on aina rikos ja kopioteollisuuden tukeminen eettisesti väärin. Jos haluat tukea kampanjaa, jaa somessa kuva aidosta designtuotteesta hastagilla #loveoriginal .

Nähdään messuilla!

Share:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Inspired by love | All rights reserved.
Blog Design Handcrafted by pipdig